Relicten

 

-

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wat ik zo al aantrof langs het trace:

Als je het trace van de Langstraatspoorlijn afloopt kom je soms objecten tegen die tot de bovenbouw van de lijn behoorden.
Ik bedoel dan spoorspijkers, schroeven enz.
Zo vond ik bij de voormalige halte Raamsdonksveer=Keizersdijk  waar vroeger de ZSM de spoorlijn kruiste heel lange schroeven om de kruising van tram- en spoorlijn te borgen. De bevloering in de overweg te Raamsdonksveer bestond aanvankelijk uit eikenhouten balken. Later kwamen er klinkers te liggen en in de veertiger en vijftiger jaren bestond de bevloering uit houten blokjes (net als bij de tram in Amsterdam vroeger). Deze zijn begin zestiger jaren vervangen door betonnen platen. Later werd de overweg verbreed en werden er betonnen platen bijgeschoven. De rail kopbreedte van de rails welke in de bevloering lagen was aanzienlijk groter dan die van het oorspronkelijke spoor. In de jaren zestig zijn de rails vervangen door rails met een bredere kop en werden de spoorspijkers met klep vervangen door kraagschroeven. Tevens werden veel (eiken)houten dwarsliggers vervangen door betonnen dwarsliggers. Op het traject Raamsdonksveer-Raamsdonk liet men alles bij het oude. Rond 1966 haalde men wel de bocht in de weg bij wachtpost 16. Ook deze overweg kreeg een betonnen bevloering.
Relicten zijn ook aangetroffen op het raccordement naar de Dongecentrale in Geertruidenberg, in de spoorzone van Geertruidenberg en bij het afgebroken Langstraat viaduct te Den Bosch. Ook vond ik het een en ander op het traject viaduct Den Bosch-aansluiting Den Bosch.

Relicten worden binnen afzienbare tijd gepubliceerd.


 Homepage


 
 
Vragen of opmerkingen over deze website kunt u e-mailen aan de webmaster:mailto:j.s.m.van.velthoven@planet.nl